معجزات و کرامات

آگاهی ائمه از حقایق امور

یکی از عقاید امامیه در علم امام این است که اعمال خلق را به امام عرضه می دارند و آن ها در دیوان محاسبات الهی وسیله شفاعت می باشند. این یک حقیقتی علمی و غیر قابل انکار است و در ذیل آیه ی (قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المومنون) [۱۷۹] روایات متعددی هست که فرموده اند: مراد از مومنین ائمه علیهم السلام هستند. داوود رقی گوید: در حضور امام صادق علیه السلام بودم که بحث در مورد اعمال روز پنج شنبه ی مردم شد، حضرت ابی عبدالله علیه السلام فرمود: یا داود! لقد عرضت علی اعمالکم یوم الخمیس، فرایت فیما عرض علی من عملک صلتک لابن عمک فلان، فسرنی ذلک انی علمت ان صلتک له اسرع لفناء عمره و قطع اجله». [۱۸۰] . ای داود! روز پنج شنبه اعمال شما به ما عرضه گردید و من در نامه ی عمل تو دیدم که صله رحمی نسبت به پسر عمویت فلانی نمودی و از این صله رحم تو شادمان شدم و این عمل خیر تو موجب سرعت فنای او گردید. داود رقی گوید: من در حین خروج از مکه پسر عمویی منافق و معاند داشتم که زن بداخلاقی هم داشت و چون عازم مدینه شدم گفتم: از او دیدنی کنم و صله ی رحم نمایم. تا به مدینه خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم، حضرت مرا از این ملاقات [ صفحه ۲۰۸] خبر داد. از این اخبار – که ائمه علیهم السلام از احوال و اعمال مردم دور دست خبر می دادند – زیاد و فراوان نقل شده است، چنانچه امام جواد علیه السلام از حال یک مرد آفریقایی خبر داد و از ماجرای بسیاری از مردم خبر داد، آن گونه که در کتاب «خرایج» و «مدینه المعاجز» نقل شده است. امام جواد علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمود: «لئن ظننتم انا لا نراکم و لا نسمع کلامکم لبئس ظننتم». [۱۸۱] . اگر گمان می کنید که ما را شما را نمی بینیم و سخنان شما را نمی شنویم این گمان بدی است. همان گونه که بیان شد از این گونه اخبار در کتب اخبار از ائمه اطهار علیهم السلام فراوان نقل شده است که همه ی آن ها حاکی از علم وسیع آن ها به گذشته و آینده تا روز قیامت است و این حقیقتی است که قرآن نیز این امر را تایید نموده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *