اخلاق و فضائل

امام جواد اعلم از موسی و خضر

سیف تمار گوید: در مسجد الحرام در کنار حجر اسماعیل علیه السلام با گروهی از شیعیان در حضور امام صادق علیه السلام نشسته بودیم که حضرتش فرمود: علینا عین فالتفتنا یمینه و یسره فلم نر احد فقلنا لیس علینا عین. فقال: و رب الکعبه و رب البیت – ثلاث مرات – لو کنت بین الخضر و موسی علیهماالسلام لاخبرتهما انی اعلم منهما و لانباهما بما لیس فی ایدیهما لان موسی و الخضر علیهماالسلام اعطیا علم ما کان و لم یعطیا علم ما یکون و ما هو کائن حتی تقوم الساعه و لقد ورثنا من رسول الله صلی الله علیه و آله وراثه. [۱۳۰] . آیا کسی مراقب ما است؟ ما به راست و چپ نگاه کردیم و کسی را ندیدیم، پس عرض کردیم که کسی مراقبت ما نیست. سه بار فرمود: به پروردگار عالم و خدای کعبه سوگند! که اگر من با خضر و موسی علیهماالسلام بودم هر دو را آگاه می کردم که من از آن ها داناتر [ صفحه ۱۸۶] هستم و آن ها را به آنچه نمی دانستند، خبر می دادم، زیرا به موسی و خضر علیهماالسلام علم گذشته تعلیم شده بود ولی علم به آنچه واقع می شود و آنچه تا روز قیامت واقع خواهد شد داده نشده بود و ما این علوم را از رسول خدا صلی الله علیه وآله به وراثت بردیم. شیخ صدوق رحمه الله در «عیون اخبار الرضا علیه السلام» روایتی از امام رضا علیه السلام از جدش رسول الله صلی الله علیه و آله نقل نموده که حضرتش فرمود: ما ینقلب جناح طائر فی الهوی الا و عندنا فیه علم. [۱۳۱] . هیچ بال پرنده ای حرکت نمی کند مگر آن که نزد ما در مورد آن علم و آگاهی است. در خبر دیگری می فرماید: هیچ برگی از درخت نمی روید – یا نمی افتد – مگر آن که ما بدان واقف و مطلع هستیم. قطب راوندی در کتاب «خرائج» از امام رضا علیه السلام روایت می کند که حضرتش به مردی به نام «ابن هداب» فرمود: تو به زودی به تهمت خونی از نزدیکانت مبتلا خواهی شد. او گفت: علم غیب را جز خدا کسی نمی داند. فرمود: مگر آیه ی (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا – الا من ارتضی من رسول) [۱۳۲] را نخوانده ای رسول خدا صلی الله علیه وآله مرتضی بود و ما ورثه ی او هستیم که به ما علوم اولین و آخرین از گذشته و آینده تا روز قیامت افاضه شده است. [۱۳۳] . [ صفحه ۱۸۷] در کتاب «غیبت» از قاسم بن علا – که از وکلای حضرت عسکری علیه السلام می باشد، و عمرش ۱۱۷ سال بود و در سن هشتاد سالگی چشمش نابینا شد – نقل شده که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع مبارک، مرگ او را پیش از چهل روز خبر داد و روز هفتم مریض شد و چشمش پیش از مرگش روشن شد و قاسم ماجرا را به رفیقش عبدالرحمان گفت و نامه ای که از توقیع مبارک صادر شده بود شخصا خواند و عبدالرحمان این آیه را خواند: (و ما تدری نفس ماذا تکسب غدا) [۱۳۴] . در این آیه – که آخر سوره ی لقمان است – خداوند پنج علمی را که به خود اختصاص داده در سوره ی جن این علوم را به برگزیدگان خود نیز اختصاص داده است، می فرماید: (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی) [۱۳۵] . و در آیه ی کریمه ی (تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر) [۱۳۶] آنچه که فرشتگان و روح که همان محدث آسمانی است به اذن پروردگار از هر امری بر دل برگزیدگان ربوبی الهام و وحی می نمایند. و در سوره ی حم می فرماید: (فیها یفرق کل امر حکیم) [۱۳۷] از آن چه از باقیه ی لوح محفوظ امضا، حتم و حکم شده به آن ها آموخته می گردد. و این «کل امر» و «کل امر حکیم» که بر دلهای برگزیدگان نازل می شود کلیه امور و سرنوشت عالم وجود است. چنانچه در «تفسیر برهان» آمده است: مردی از امام علیه السلام پرسید: حجج الهی چه کسانی هستند؟ که (فیها یفرق کل امر حکیم) بر آن ها تمام امور عرضه می شود؟ [ صفحه ۱۸۸] امام علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام. [۱۳۸] . شیخ صدوق رحمه الله در «معانی الاخبار» از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت نموده که: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام اشاره کرد و فرمود: هذا هو الامام المبین الذی احصی الله فیه و الله علم کل شی ء» [۱۳۹] . این علی همان امام مبین است که خداوند در او کلیه ی علوم را جمع آوری فرموده است – پروردگار عالم به او همه چیز آموخته است – در تفسیر «صافی» از «بصائر الدرجات» از امام صادق علیه السلام نقل کرده که حضرتش شنید مردی این آیه را می خواند: (یا ایها الناس علمنا منطق الطیر و اوتینا من کل شی ء) [۱۴۰] . فرمود: (اوتینا من کل شی ء) یعنی: خداوند زبان طیور و حیوانات را و تمام علوم را – نه از تمام علوم که «من» تبعیضی باشد، به ما آموخت. حضرت فرمود: کلیه علوم را خداوند به ما آموخته است. [۱۴۱] .
برگرفته از کتاب زندگانی حضرت امام محمد تقی جوادالائمه نوشته آقای حسین عماد زاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *