اخلاق و فضائل

تعلیمات عالیه اخلاقی امام جواد

در کتب مختلفه حدیث اخبار بسیاری از آن حضرت نقل کرده اند که از آن جمله در کتاب اعلام الدین این کلمات قصار را نسبت به امام جواد علیه السلام داده است: ۱۱۱ – الحوائج تطلب بالرجاء و هی تنزل بالقضاء و العافیه احسن عطاء. [۴۰۴] . حوایج انسان به امید مطالبه می شود و در سایه ی امیدواری انجام می گیرد و آن با قضای الهی و خواست او نازل می گردد و عافیت بهترین عطای الهی است. مراد این است که آدمی با امید و کار و کوشش به آرزوهای مشروع خود می رسد و از خدا بخواهد تا مقاصدش برآورده شود، ولی در عین حال عافیت و دوری از آرزوها بهترین هدیه است. ۱۱۲ – الایام تهتک لک الامر عن الاسرار الکامنه. [۴۰۵] . روزگار پرده از اسرار پوشیده برایت بر می دارد. هر کاری در خفا هم باشد روزی آشکار می گردد. چیزی پنهان نخواهد ماند، حیله ها، تدبیرها و مکرهای خلفا و سلاطین و بداندیشی آن ها درباره ی نیکان بالاخره آشکار گردید. روزگار مشت آن ها را باز کرد و اسرار آن ها را آشکار ساخت. قرض است کرده های تو در نزد روزگار در هر کدام روز که باشد ادا کند خوبی و بدی پنهان نمی ماند، سری در عالم نخواهد بود، کارکنان نیروی معنوی و کارگردانان غیر قابل اشاره حسیه جنایت ها و خیانت های سری را مکتوم نخواهند گذاشت، همه را روزی آشکار و برملاء خواهند ساخت و نظام اجتماع بر این است که حیله و مکر خلق تحت الشعاع حیله و مکر حق گردد (مکروا و مکر الله و الله خیر [ صفحه ۳۶۷] الماکرین) [۴۰۶] ، دست بالای دست بسیاری است، (ید الله فوق ایدیهم) [۴۰۷] . خون های نابحق و جنایت های نیمه شب، یا پنهانی و سری همه آشکار شده ولو از حیوانی باشد به زبان خود جنایتکار اقرار و اعتراف می شود و همین سر مرموز نظام احسن عالم است تا خون های پاک نفوس بشری مصون و محفوظ بماند. این درس علم الاجتماع و بسیار قابل توجه است که امام نهم علیه السلام دقایق لطایف آن را به مسلمین آموخته و آن ها را به نیکی و احتراز از بدی رهبری فرمود تا بدانند کار بد، خیانت و جنایت هیچ وقت پنهان نخواهد ماند، نکات حساس واقعه ی کربلا را در نظر بگیرید ببینید چگونه خداوند جزئیات آن فاجعه عظمی را به اقرار و اعتراف دشمن آشکار ساخت. سطح آموزش و پرورش امام جواد علیه السلام پیشوای جوان ما، روی لطایف روحانی و علم الاجتماع است، امام جواد علیه السلام روی تهذیب نفوس دور می زند، او می کوشد در مدت ۱۸ – ۱۷ سال پیشوایی خود مردم را به تکامل اخلاقی سوق دهد و کرایم نفسانی را بیاموزد و از راه علم و دین و معرفت به توحید و افاضات پیامبر و ائمه ی معصومین علیهم السلام در مقام تهذیب نفس و مکارم اخلاق برآیند. ۱۱۳ – من عتب من غیر ارتیاب اعتب من غیر استعتاب. [۴۰۸] . هر کس که دیگری را بدون استحقاق سرزنش کند مورد سرزنش قرار گیرد.
برگرفته از کتاب زندگانی حضرت امام محمد تقی جوادالائمه نوشته آقای حسین عماد زاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *